Huren en betalen
U huurt een woning van Thius. Daarom betaalt u iedere maand huur. Op deze pagina leest u wanneer en hoe u de huur kunt betalen, hoe het zit met huurtoeslag, de servicekosten en jaarlijkse huuraanpassing.
Opbouw van de huurprijs
De huurprijs bestaat uit verschillende bedragen die in uw huurovereenkomst worden genoemd. In de huurspecificatie vindt u uw 'kale' huurprijs (huurprijs zonder kosten) en de overige kosten die in uw huurprijs zijn inbegrepen.
Eerste van de maand
U betaalt de huur altijd voordat de nieuwe maand begint. Dus, op de eerste dag van de maand moet het geld op onze rekening staan. U kunt het beste betalen via automatische incasso of via Mijn Thius. Als u niet automatisch betaalt, moet u zelf zorgen dat u op tijd betaalt. Ons banknummer is NL27 RABO 0362 9675 55.
Servicekosten
Soms betaalt u niet alleen huur, maar ook extra voor bijvoorbeeld water en schoonmaak van gemeenschappelijke ruimtes. Wat u precies moet betalen, staat in uw huurcontract. Sommige van deze kosten kunnen meetellen voor huurtoeslag.
Huurtoeslag
Mogelijk komt u in aanmerking voor huurtoeslag. Of dit zo is, hangt onder andere af van uw inkomen, uw eventuele vermogen en dat van uw medehuurders en uw huurprijs. Bij Meer weten (hieronder) vindt u meer informatie.
Meer weten...
Huurtoeslag is een tegemoetkoming in de huurkosten. Wilt u weten of u hier recht op heeft? Maak dan een proefberekening op de site van de Belastingdienst. Dan ziet u meteen uw mogelijkheden.
De huurtoeslag wordt uitgekeerd door de Belastingdienst. De huurtoeslag ontvangt u op uw eigen rekening.
Huurtoeslag vraagt u zelf aan, dit gaat niet automatisch bij het huren van de woning. Dit doet u bij de Belastingdienst. U kunt op de website van de Belastingdienst een proefberekening maken. Daar ziet u ook de voorwaarden waar u aan moet voldoen.
U kunt de huur op verschillende manieren betalen:
- Via automatische incasso. Dit is erg makkelijk. U regelt dit eenmalig en wij zorgen voortaan voor een juiste, tijdige afschrijving.
- U maakt zelf de huur per bank aan ons over. Ons rekeningnummer is NL27 RABO 0362 9675 55.
- Door te pinnen bij onze balie.
- Contant afrekenen is alleen in uitzonderlijke gevallen mogelijk.
U kunt contact opnemen met onze huuradministratie. Wij zijn tijdens kantoortijden telefonisch bereikbaar via 0344-61 41 06 of stuur een mail naar huuradministratie@thius.nl
Als het niet lukt om de huur op tijd te betalen, kunt u een betalingsregeling treffen. U kunt de huur dan in termijnen betalen. Dit geldt ook voor de afrekening van de stook- en servicekosten of een factuur die u van ons heeft ontvangen. Vraag naar de mogelijkheden bij onze afdeling Huuradministratie:
- per mail: huuradministratie@thius.nl
- telefonisch op werkdagen: 0344-61 41 06, kies 2
- door een regeling aan te vragen via Mijn Thius
Op internet kunt u veel tips vinden. U kunt bijvoorbeeld kijken op de website van het NIBUD of op de website van uw gemeente. Daarnaast kunnen onze woonconsulenten Sociaal Beheer u doorverwijzen naar een instantie die u hierbij kan helpen. Deze organisaties zijn actief in uw gemeente en kunnen snel met u een afspraak maken.
U kunt naar de mogelijkheden voor een betalingsregeling vragen bij onze afdeling Huuradministratie:
- per mail: huuradministratie@thius.nl
- telefonisch op werkdagen: 0344-61 41 06, kies 2
- door een regeling aan te vragen via Mijn Thius
Een stornering kan verschillende oorzaken hebben zoals:
- U beschikt over te weinig saldo op uw rekening.
- U heeft de betaling zelf teruggedraaid (dat kan binnen 56 dagen).
- U heeft een algehele blokkade op incasso.
Wat kan ik doen?
- U kunt uw bank een nieuwe betalingsopdracht geven.
- U kunt het bedrag pinnen op ons kantoor.
Ieder jaar mogen de woningcorporaties in Nederland de huurprijzen verhogen. Dat doen zij volgens richtlijnen van de overheid. De huurverhoging gaat in op 1 juli. U ontvangt van ons vóór 1 mei een brief met daarin het nieuwe huurprijs voor uw woning.
De huurtoeslag loopt van januari t/m december. Bij de jaarlijkse huurverhoging geven wij uw nieuwe huur door aan de Belastingdienst. De Belastingdienst maakt niet meteen een nieuwe berekening van de huurtoeslag. Zij verwerkt de nieuwe huur in november bij de berekening van het voorschot voor 2024. Dit betekent dat u een eventueel hogere huurtoeslag over de maanden juli tot en met december met terugwerkende kracht uitbetaald krijgt. U ontvangt het geld in de loop van 2025. U hoeft hier zelf dus niks voor te doen.
Wilt u uw huurtoeslag al met ingang van 1 juli 2023 aan laten passen? Of ontvangt u nog geen huurtoeslag? Kijk dan op www.toeslagen.nl
Wij schakelen een deurwaarder in als u uw maandelijkse huur niet betaalt of een gemaakte betalingsregeling niet nakomt.
Als het niet lukt om de huur op tijd te betalen, kunt u een betalingsregeling treffen. U kunt de huur dan in termijnen betalen. Dit geldt ook voor de afrekening van de stook- en servicekosten of een factuur die u van ons heeft ontvangen. Vraag naar de mogelijkheden bij onze afdeling Huuradministratie:
- per mail: huuradministratie@thius.nl
- telefonisch op werkdagen: 0344-61 41 06, kies 2
- door een regeling aan te vragen via Mijn Thius
De kosten van de deurwaarder zijn voor u.
IBAN staat voor International Bank Account Number. De Europese Unie werkt aan een gezamenlijke betaalmarkt, waarbij u hetzelfde bankrekeningnummer in binnen- en buitenland kunt gebruiken. Daarom krijgt iedereen een IBAN-bankrekeningnummer. Uw bankrekeningnummer bestaat uit een aantal cijfers, letters en uw huidige bankrekeningnummer. Uw IBAN-bankrekeningnummer vindt u op de afschriften van uw bank en op uw bankpas.
In de huurovereenkomst zijn we overeengekomen dat u de huur vooraf aan ons betaalt. Dit betekent dat het geld uiterlijk de eerste dag van de maand op onze rekening moet staan.
Het is wettelijk geregeld dat woningcorporaties eenmaal per jaar de huur mogen verhogen. Dit gebeurt op 1 juli. De huurverhoging wordt gebruikt om de kwaliteit van de woningen te behouden en verbeteren, maar ook om nieuwe woningen te kunnen bouwen. De overheid bepaalt hoeveel procent de huurverhoging maximaal mag zijn. Wij vinden het belangrijk dat de woningen betaalbaar blijven en gaan daarom niet voor de maximale huurverhoging.
Hoeveel huurverhoging u krijgt is van een aantal zaken afhankelijk. Wij bepalen uw huurverhoging door te kijken of u meer, evenveel of minder betaalt dan een nieuwe huurder voor uw woning zou betalen. Dit noemen wij de streefhuur.
- Betaalt u minder dan de streefhuur dan krijgt u 4,8% huurverhoging
- Betaalt u ongeveer evenveel als de streefhuur dan krijgt u 3,8% verhoging
- Betaalt u meer dan de streefhuur dan krijgt u 2,8% of 0%.
- Heeft uw woning een E, F of G label, dan krijgt u maximaal 2,8% verhoging
Bekijk hier het filmpje waarin wij uitleggen hoe we onze huurverhoging berekenen.
Huurt u een vrije sector woning van ons, dan krijgt u een huurverhoging van 4,8% in plaats van 5,5%.