Zo werkt de huurdersorganisatie
Taken van de huurdersorganisatie
De belangrijkste taken van de huurdersorganisatie zijn:
- Het behartigen van de belangen van huurders in het overleg met de corporatie.
- Het vertegenwoordigen van het huurdersbelang bij het opstellen van prestatieafspraken in de driehoek gemeente, huurdersorganisatie en corporatie.
- Het gevraagd en ongevraagd adviseren van de corporatie op beleidsniveau.
- Het raadplegen en mobiliseren van de achterban.
- Het indien nodig, ondersteunen van bewonerscommissies die op complexniveau actief zijn.
Rechten van de huurdersorganisatie
Huurdersorganisaties hebben diverse rechten:
- Informatierecht: het recht om informatie van de verhuurder te ontvangen, bijvoorbeeld over sloopplannen, onderhoud van woningen en huurprijzen.
- Overlegrecht: houdt in dat verhuurders over bepaalde zaken met de huurders moeten overleggen. Zij zijn dit jaarlijks minimaal éénmaal verplicht, en het kan daarnaast op verzoek of bij beleidswijzigingen plaatsvinden.
- Adviesrecht: geeft huurders het recht om schriftelijk advies te geven over voorgenomen beleid van een verhuurder.
- Agenderingsrecht: hiermee kunnen huurders onderwerpen op de overlegagenda zetten.
- Instemmingsrecht: een verhuurder heeft voorafgaand toestemming nodig van de huurdersorganisatie bij wijzigingen van het servicekostenbeleid.